حذف سولفید هیدروژن از آب ترش

اطلاعات درباره اسکرابر صنعتی

حذف سولفید هیدروژن از آب ترش

۵ بازديد

در حالی که گاز طبیعی ظاهراً هیدروکربنی شناخته می گردد،  بیسون صنعت دربردارنده مقادیر متعددی از گازهای اسیدی مانند سولفید دی‌هیدروژن و دی‌اکسید کربن میباشد؛ همینطور ضمن این، گازهای اسیدی، گاز طبیعی دربردارنده آلاینده‌های دیگری مانند مرکاپتان‌ها و سولفید کربونیل‌ها نیز میباشد. این در حالی میباشد که ما گازی را گاز شیرین می‌نامیم که تنها دی‌اکسید کربن داشته باشد و در حالتی‌که گاز ترش را وارد خطوط گاز طبیعی کنیم، زخم به شدت بالایی به خطوط جریان گاز طبیعی وارد می شود و احتراق این ترکیبات سبب ساخت آلاینده‌های خطر ساز و بدون شوخی در هوا می‌گردد و در غایت موجب ساخت و بارش باران اسیدی میشود که برای آدم‌ها، حیوان‌ها  اسکرابر صنعتی و گیاهان سمی و مهلک بوده و بسیار خورنده می‌باشند. بدین ترتیب حذف آلاینده‌ها و ترکیبات گوگردی، به یاور حذف دی‌اکسید کربن، در مکانیزم حذف دی‌اکسید کربن و سولفید دی‌هیدروژن از گاز طبیعی بسیار اساسی میباشد. از دید اقتصادی، شیوه‌های متعددی برای اعمال این فرایند و مکانیزم وجود دارااست که ما درین نوشته‌ی‌علمی به آنها میپردازیم.

محلول پتاسیم کربنات یک حلال شیمیایی بسیار کاربردی میباشد که برای کاهش دی‌اکسید کربن از آن به کارگیری می‌گردد. دلایل به کارگیری از محلول پتاسیم کربنات در مکانیزم حذف دی‌اکسید کربن و سولفید دی‌هیدروژن از گاز طبیعی بسیارند؛ ولی می‌قدرت به برخی از آن ها، مانند خواص پایداری بالا، خواص نادر سمی بودن، تخریب پذیری معدود و همینطور هزینه معدود آن اشاره نمود. برای همین دلایل میباشد که از پتاسیم کربنات در بیشتر از ۷۰۰ سوله عالم به کار گیری می گردد تا دی‌اکسید کربن و سولفید دی‌هیدروژن را از جریانات متعدد گازی، مانند گاز شهری و گاز طبیعی بگیرند و آنان‌را حذف نمایند و تبدیل به یک گاز شیرین نمایند.

استعمال از پتاسیم کربنات

اثرات بسیار خطرناکی که دی‌اکسید کربن بر روی کره زمین میگذارد بسیار میباشد. خطراتی مانند اثرات نا مطلوب محیطی، اجتماعی و اقتصادی گرمایش زمین، سبب گردیده‌اند تا کوشش های بسیار پهناور‌ای برای حذف دی‌اکسید کربن و دیگر گازهای گلخانه‌ای شکل بگیرد. شاید بدانید که دی‌اکسید کربن در دمای منفی ۷۰ مرتبه سانتی‌گر‌اد یخ می زند؛ براین اساس دی‌اکسید کربن می بایست در فرایند به صحت از جریان گاز جداگانه گردد. گاز دی‌اکسید کربن کاربردهای صنعتی بخش اعظمی نیز داراست. به عنوان مثال از گاز دی‌اکسید کربن در صنایعی مانند نوشابه‌های گازدار، ساخت‌و‌ساز اوره و سنتز متانول به کارگیری میگردد که نقش بسیار مهمی را نیز داراست؛ بدین ترتیب حذف گاز کربن دی‌اکسید بایستی با شایسته ترین فناوری شکل بگیرد تا مقرون به صرفه و سازگار با دور و بر زیست باشد و بتوان از آن در صنعت های دیگر مجدد بهره مند شد‌.

به کارگیری از پتاسیم کربنات

طریق‌های جذب دی‌اکسید کربن را می‌اقتدار به سه مجموعه متعدد تقسیم‌بندی کرد که هرمورد از آنان خصوصیت‌های خاص خودشان را دارا هستند. این سه مجموعه دربرگیرنده حذف دی‌اکسید کربن پیش از احتراق، سوخت اکسیژن و مرحله بعداز احتراق میباشد (به جذب و حذف دی‌اکسید کربن پیش از احتراق گاز در جریان گازی، جداسازی دی‌اکسید کربن به طرز پیش از احتراق میگویند). این طریق را می‌اقتدار در نیروگاه‌ها با به کار گیری از گاز طبیعی و برای یکدست سازی گاز و ساخت سیکل برق ترکیبی به کار گرفت؛ ولی طریق بعد از احتراق دوست داستنی‌ترین این نحوه‌ها میباشد که در مقایسه با دو مکانیزم حذف دی‌اکسید کربن و سولفید دی‌هیدروژن از گاز طبیعی عملکردی عالی و آسوده‌خیس دارااست. در نحوه بعد از احتراق، حذف و جذب دی‌اکسید کربن و سولفید دی‌هیدروژن، بعداز احتراق سوخت‌های فسیلی یا این که بقیه مواد کربنی شکل میگیرد. یکی رایج‌ترین و مقرون به صرفه ترین فناوری‌های جانور در جاری ساختن طرز بعد از احتراق، شیوه جذب شیمیایی و حلال‌های شیمیایی میباشد. این نحوه دارنده مزایای بسیار کلیدی‌ای مانند بازده بسیار بالا، تکنولوژی قادر و هزینه معدود میباشد. برای به کار گیری از حلال‌های شیمیای برای طرز بعداز احتراق، از محلول‌های آمینی مانند مونو اتانول آمین، ترکیب مونو اتانول آمین-گلیکول، دی اتانول آمین، متیل دی اتانول آمین و دیگر ادغام‌های آمینی استعمال می شود؛ البته این ادغام‌ها و محلول‌های آمینی، دارنده معایب بسیار دورازشوخی‌ای نیز می‌باشند. آنان خوردگی بسیار بالایی در امکانات دارا هستند و نیاز به انرژی متعددی دارا هستند. در غایت، مکانیزم حذف دی‌اکسید کربن و سولفید دی‌هیدروژن از گاز طبیعی با به کارگیری از پتاسیم کربنات، فرآیندی بسیار اصلی میباشد که با اسم پروسه بنفیلد نیز شناخته میشود و نخستین دفعه، برای سنتز سوخت مایع از زغال سنگ ساخت شد.

توده‌بندی
درصورتی که چه حذف دی‌اکسید کربن با به کارگیری از پتاسیم کربنات در سال‌های اخیر اعتنا کلان‌ای را به سمت خویش جذب نموده است؛ ولی هنوز نیاز به اجرا پژوهش ها بیشتری در این باره میباشد. براین اساس مطابق نیاز‌های خویش کوشش نمایید که شایسته ترین طریق را گزینش نمائید و داده ها متعددی را در آن موضوع به دست آورید، امید داریم که‌این نوشته ی علمی در شناسایی مکانیزم متبوع خویش و مکانیزم حذف دی‌اکسید کربن و سولفید دی‌هیدروژن از گاز طبیعی امداد نموده باشد و توانسته باشیم هر یک سری اندک به ارتقاء علم شما دراین باره یاری کنیم.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.