هیدروسیکلون چیست

اطلاعات درباره اسکرابر صنعتی

هیدروسیکلون چیست

۳ بازديد

هیدروسیکلون چیست؟
هیدروسیکلون (hydrocyclone) یکی‌از نحوه‌های بیسون صنعت فیزیکی حذف ذرات معدنی آویزان و مشهود آب هست. در‌این طریق از دو نیروی فرار از راءس که ناشی از چرخش جریان آب در سیکلون میباشد و همینطور نیروی ثقلی که ناشی از جهت جریان آب (از بالا به زیر) می باشد، استعمال میگردد.

هیدروسیکلون
هیدروسیکلون‌ها اکثر وقت ها جهت جداسازی ماسه از جریان اسکرابر صنعتی آب گزینه استعمال قرار می گیرند. هیدروسیکلون آب به جهت سهولت به کار گیری و توجه بالای حذف ذرات معدنی آویزان تحت عنوان یکی‌از طریق‌های پرطرفدار پیش تصفیه گزینه استعمال قرار می گیرد.

روش و پایه شغل هیدروسیکلون به چه شکل میباشد؟
در غربال هیدروسیکلون، آب ورودی به دستگاه زیر اثر نیروی فرار و گریز از راس به طور گردشی جریان می‌بابد و همین دستور منجر می‌گردد ذرات جامد به انگیزه اختلاف وزن از مایع مستقل خواهد شد. زمانی آب به دستگاه هیدروسیکلون وارد میشود، نیروی سانتریفوژ ساخت می شود و سبب جداسازی ذرات با وزن‌ها و اندازه‌های متعدد میگردد.

تصویر دستگاه هیدروسیکلون
ذرات هنگفت ‌خیس به سمت ذیل هیدروسیکلون می‌رود و در خروجی عده میگردند، در حالی که ذرات مدل‌خیس از بالای هیدروسیکلون بیرون می گردند.

اجزای تشکیل دهنده هیدروسیکلون آب:
اجزای هیدروسیکلون عبارتند از:

ورودی:
جریان آب و ذرات از نصیب ورودی غربال هیدروسیکلون وارد دستگاه می گردد.

بدنه یا این که مخزن هیدروسیکلون:
بدنه هیدروسیکلون مشتمل بر مخزن مخروطی صورت است. درین نصیب، جریان آب و مواد کثیف به چرخش درمی‌آیند. از نیروی گرانشی و نیروی سانتریفوژ برای جداسازی ذرات از آب به کار گیری میشود.

نصیب ماسه گیر:
درین بخش، ذرات هنگفت ‌خیس و ماسه از جریان آب جداگانه می شوند. به جهت وزن بالای ذرات، به سمت زیر هیدروسیکلون تکان کرده و به طور استاتیک توده‌آوری میشوند.

خروجی هیدروسیکلون:
آب بعداز عبور از هیدروسیکلون و از میان رفتن ذرات‌، از بالای هیدروسیکلون بیرون میشود. درین مرحله نیز، قابلیت و امکان تهیه جریان آب وجود داراست.

به کار گیری از هیدروسیکلون در صنایعی مانند معدن، برق، پتروشیمی و صنعت های آب و فاضلاب، قابلیت و امکان بهبود چگونگی آب و دفع ذرات آلوده و کثیف را مهیا می‌نماید.

مزایای به کارگیری از هیدروسیکلون:
3 مزیت مهم به کارگیری از سیکلون به گستردن پایین می باشد :

عدم به کارگیری از برق: هیدرو سیکلون تحت عنوان یک دستگاه مکانیکی کار می‌نماید و برای سعی خویش به برق نیاز ندارد. این یعنی می‌اقتدار از سیکلون در جای ‌هایی که قابلیت استعمال بی واسطه از برق نیست یا این که برق انقطاع گردیده است، بهره مند شد.
افت فشار نامحسوس در سیستم: یکی مشکلاتی که ممکن میباشد در به کارگیری از دستگاه‌های جداسازی مانند به کار گیری از فیلترها پیش آید، افت فشار در سیستم میباشد. در‌حالتی که که فشار در سیستم اساسی باشد، استعمال از غربال هیدروسیکلون قادر است یک راه‌حل مطلوب باشد. چون افت فشار در آن نامحسوس میباشد و تاثیر چشمگیری بر فشار سیستم ساخت و ساز نمی‌نماید
عدم نیاز به اپراتور کارشناس: سیکلون‌ها عموماً به صورت بی آلایش و خود کار شغل می‌نمایند و دست اندرکاران انسانی برای در اختیار گرفتن و پژوهش بر آنان به معیار حداقلی نیاز میباشد. این بدین مفهوم میباشد که نیازی به اپراتور دارای تخصص برای کوشش هیدروسیکلون وجود ندارد و اشخاص حاضر در اطراف می توانند به راحتی از آن بهره برداری نمایند.
تصویر دستگاه هیدروسیکلون
معایب به کارگیری از سیکلون:
به کار گیری از غربال هیدروسیکلون نیز همچون اکثری از تکنولوژی‌ها و دستگاه‌ها مزایا و معایب خویش را داراست. در ذیل به بعضی از معایب به کارگیری از هیدروسیکلون اشاره شد‌ه‌است.

ضریب جداسازی محصور: با وجود اینکه هیدروسیکلون‌ قابلیت و امکان جداسازی خیر دارااست، البته در بعضی مورد ها ممکن میباشد محدودیت‌هایی در ضریب جداسازی وجود داشته باشد. به عبارت دیگر، نمی‌اقتدار کلیه ذرات جامد را تماما از سیال غیر وابسته کرد و ممکن میباشد برخی از آن ها به یاور سیال از دستگاه بیرون گردد.
نیاز به پیکربندی ظریف: برای باصرفه‌سازی همت غربال هیدروسیکلون، نیاز به پیکربندی ظریف مانند تهیه و تنظیم دبی و فشار سیال وجود دارااست. این پیکربندی بسته به موقعیت و خاصیت ذرات جامد و سیال ممکن میباشد گوناگون باشند و نیاز به تجارب و علم فنی داشته باشد.
احتمال رسوب و خوردگی:هرچند هیدرو سیکلون برای جداسازی ذرات جامد از سیالات به خیر فعالیت می‌نماید، البته ممکن میباشد در شکل وجود ذرات جامد با خاصیت مانند خوردگی، رسوبات یا این که ذرات بسیار ریز، قدمت موءثر هیدروسیکلون کاهش یابد.
در هر شکل، هیدروسیکلون هنوز یکی‌از نحوه‌های موءثر و پر استفاده برای جداسازی ذرات جامد از سیالات میباشد. ولی پیش از استعمال، بایستی حالت و نیازهای گوشه و کنار و حوزه کاربرد را به اعتنا گزینه تحقیق قرار اعطا کرد و تشخیص اعطا کرد که آیا هیدروسیکلون چاره قابل قبولی میباشد یا این که نه.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.